Az LSSound program használata:
A program célja, hogy minél egyszerűbben lehessen hangeffektezni videókat.
Ehhez szükség van egy AVI videóra, valamint 44kHzes, tömörítetlen, 16bites, sztereó WAV hangfileokra. A program csak ilyen formátumú hangokkal működik együtt.
A program úgy működik, hogy a billentyűzet billentyűihez hangfile-okat lehet rendelni. A videó lejátszása közben ezt a billetyűt megnyomva a hang oda kerül. Így sokkal egyszerűbb, mint sávos videószerkesztű programokban húzkodni a hangokat, úgy nehéz pontosan beállítani a hangok helyét.
A bal oldalon felül a 3 pontra kattintva lehet megnyitni a videót.
Ezután létre lehet hozni egy listát a billetyűzethez rendelt hangokból. A + gombbal hozzáadni lehet, a --szal elvenni, a Save-vel ki lehet menteni a listát, az Open-nel pedig betölteni.
A + gombra kattintva bejön egy kis ablak. Itt a Hotkey mellé meg kell adni a kiválasztott billentyűt. A billentyűk szám-vagy betű lehet. A következő sorba kerül a Wav file. Szintén a 3 ponttal lehet tallózni. A harmadik sor az ún. hotspot. Ez azt jeleni, hogy a hang hanyadik milliszekunduma legyen az, amit illeszt a billentyű lenyomáshoz. Tehát a program nem feltétlenül a hang legelejét illeszti, hanem akár a közepét is a lenyomás pillanatában. Ez azért nagyon fontos, mert a hangoknak mindig van egy kis "felfutási idejük". Csattanásoknál, célszerű picit nagyobbra venni 0-nál. Más hangszerkesztő programokkal szépen meg lehet nézni, hogy hol van az a pont, amit illeszteni kell. Az Add gombbal hozzáadódik a listához a billentyű.
Ezután meg lehet változtatni a hang néhány tulajdonságát. A listában egy kiválasztott sorra jobb gombbal kattintva bejön egy kis menü (cancel=mégse): Volume: itt a hang hangerejét lehet megváltoztatni, Pan: balanszot. A Volume-ra kattintva bejön egy ablak, ahol ki van rajzolva a hang. Erre a képre kattintva lehet betenni pontokat, amiket egy kék vonal köt össze. Ez a vonal alapján fogra megváltoztatni a program a hang hangerejét. Alap esetben ha a vonal a kép alján van, akkor teljesen elhalkul, ha a tetején, akkor kétszeresére hangosítja (ez megváltoztatható, a min és max melletti számokkal). Vízszintes vonal jelzi az egyszeres hangerőt. Az Enabled checkbox ha be van pipálva, akkor használni fogja a változtatásokat. Ettől jobbra lehet kiválasztani egy pontot, aminek az x és y értékei megjelennek alul (X: a hang hány százalékánál van a pont időben, y: hányszorosára változtassa a hangerőt). A + és - szal hozzáadni illetve elvenni lehet pontokat, a mod-dal a beírt x és y alapján frissíti a kijelölt pontot. A preview lejátsza, hogy milyen lesz a hang a módosítással.
A Pan-re kattintva ugyanilyen ablak látszik, de itt az y=1 vonaltól való eltérés a balanszot állítja. Lefele való eltérés jobb oldalra viszi a hangot, a felfele eltérés balra.
A bal oldali kis csúszka az idővonal nagyítására szolgál. Alatta lehet elindítani és megállítani a videót (szóköz billentyűvel is). Mellette, hogy hány képet játsszon le másodpercenként lejátszáskor. A Loop checkbox ha be van pipálva, akkor folyamatosan ismételgeti a videót. Hasznos használni, mert így lehet fokozatosan felgazdagítani hangokkal a videót. <<=visszaugrás az elejére. Edit frame: Behoz egy kis ablakot, itt az aktuális képkockát lehet precízebben beállítani. 10 sorban egymás alatt látszódnak a rétegek. Az edit mezőben megjelenik a billentyű ha van beállítva, vagy kézzel is be lehet állítani, ekkor a Set gombot is meg kell nyomni utána. Fontos, hogy csak a berakott hang annál a képkockánál jelenik, meg amelyiknél le lett ütve a billentyű. A special-re kattintva a billentyűk beállításnál már ismert felugró menü jelenik meg. Fontos, hogy az elején a billentyűknél beállított hangerő és balansz görbe minden berakottra vonatkozik, ez lesz az induló értékük, de meg lehet változtatni egyenként, függetlenül minden egyes berakott hangnak. A play checkbox ha be van pipálva, akkor lejtsza a rétegen lévő hangokat visszajátszásnál. A Hide gombbal eltűnik az ablak. A Delete all kitörli a képkockáról a beállított hangokat, a clear timeline mindent kitöröl, az egész videóról.
A playback résznél lehet válogatni, hogy visszajátszáskor hogyan játsza le a berakott hangokat:
No mix: ez a leggyorsabb, nem fogja le sok számolással a számítógépet. de csak addig játszik egy hangot, amíg nem jön a következő (vagy véget nem ér).
Mix: keveri a hangokat, vagyis a fedésben lévő hangokat mindet lejátsza.
Mix+effects: legszámolásigényesebb, lassabb gépeken nem ajánlott, és hosszabb hangoknál sem, így keveri a hangokat és a balansz és hangerő-változtatást is mutatja élőben.
Az export menüponttal lehet kiírni a végeredményt szintén 44kHzes, 16bites, sztereó tömörítetlen Wav-ba.
Fontos tudni, hogy lejátszáskor nincs összeszinkronizálva a hang és a kép, csupán elkezdi lejátszani a hangot, amikor a hang kezdését jelentő képkockához ér a videó lejátszása. Ezért ha lassított a lejátszás, akkor egyáltalán nem a valóságot tükröző lesz az eredmény. Menet közben el is csúszhat a hang.
De exportáláskor természetesen már teljesen jó hangot ír ki a program.
Ha egyszerre sok videó kerül egymás fölé, akkor előfordulhat, hogy túl lesz vezérelve a hang, ezért érdemes kicsit lehalkítani a hangokat.
Ha kész a hang, be lehet tömörteni, vagy így tömörítetlenül is hozzá lehet keverni a videóhoz pl. Virtualdubbal.
|